Regler DEAD END

Deltagarkrav

  • skyddsglasögon godkännda av spelledningen.
  • Bra skor.
  • 18 år +
  • På skriven ansvarsförbindelse (se blankett)

Tillåtna vapen

Distansvapen

Alla med utgångshastigt max 95 mps med 0.20. Chroning kommer att ske på plats.

  • Pistoler/revolvrar
  • Hagelgevär
  • BB-handgranater (endast utomhus)

Samt små automatvapen men ni kommer att ha ont om ammunition så vi rekommenderar starkt  vapen i form av hagelgevär och semigevär.

Närstridsvapen

  • Små latex närstridsvapen knivar etc.
  • Latexvapen inte längre än 1 m.
  • Motorsågar med avmonterat blad (kan ev. godkännas)

Alla medtagna airsoft/latexvapen skall godkännas av spelledningen! Dessa kommer att testas på plats.

Regler vid strid överlevande

  • Förbjudet att strida mot andra spelar grupper.
  • Förbjudet att skjuta mot huvud eller skrev.
  • Förbjudet att slå närstridsvapen mot huvud/hals/nacke.
  • Slag med närstridsvapen skall endast markera ej träffa hårt.
  • Skada tas av egen eld, skada skall då simuleras med t.ex. en haltning etc. tills förband lagts.

Regler vid strid Zombies

  • Inte knuffa slå eller sparka.
  • Inga tillhyggen föremål får användas av zombies i strid.
  • Inget bitande eller klösande.
  • Alla attacker skall vara säkra så att skada på spelare eller zombies kan uppstå.
  • Zombies använder inte ficklampor.

Zombies agerande

  • Zombies är inte stendumma utan följer driften att äta levandes kött. De följer varandras mönster och kan därför verka jobba i grupp även om det mest handlar om instinkt.
  • De reagerar på ljud och lukt och drar sig mot detta. Du kan alltså med lite tur smyga förbi en grupp zombies som inte sett dig. Om en zombie ser en levande människa attackerar den direkt.
  • Zombies stönar och kan göra ljud ifrån sig i form av skrapningar på vägar slå mot dörrar metallföremål etc. Allt för effektens skull. Men de kan lika gärna stå tyst i ett mörkt hörn och bara vänta.
  • Zombies får springa, hoppa, krypa och röra sig som de behahar, men skall simulera alla träffar på kroppen t.ex. en träff i ett ben kan orsaka ett haltande.  Det kan finnas snabba zombies och långsamma zombies.
  • Vid träff från skjutvapen simuleras träffen och om det anses vara nära huvudet eller flera gånger i bröstet skall zombien rasa omkull i ca 20-30 sekunder och är ”bedövad”.
  • Om zombien blir attackerad med närstridsvapen gäller samma regel men zombien kan vara bort längre tid ca 30-60 sekunder.
  • Efter tiden för ”bedövning” ställer sig zombien sakta upp igen eller kryper vidare mot närmsta människomål.
  • Zombies får givetvis gömma sig vid behov för överraskningsmomentet men pratar inte med andra zombies (annat än viska när överlevande inte är i närheten  om nöden kräver det).
  • Sunt förnuft gäller för att undvika skada, sätta säkerheten på spel eller förstöra stämningen med dumt agerande. Ryckiga zombierörelser och rätt ljud har visat sig vara det viktigast för zombies agerande näst efter den överaskande attacken.