Kroppspoäng

Kroppspoäng (KP):
Beräknande utav kroppspoäng är det Liv- och Skade-system som idag är i bruk i TERA-kampanjen.
Kroppspoäng är det antal träffar du tål innan du är utslagen och måste söka läkarvård.
Samtliga spelare på evenemanget (som inte ingår i KAL-fraktionen, är smittade med TERA-bakterierna eller  av någon annan anledning är genetiskt stärkt) har 2 st KP som grund. Detta innebär att du kan bli träffad utav ett skott/slag och fortfarande ha kraft kvar att ta dig ifrån platsen (eller fortsätta strida om du bedömer situationen nödvändig).
Tar du efter det ännu ett skott/slag så är du utslagen.

Vid detta tillfälle faller du till marken och väntar tills samtliga deltagare i närheten rörts sig bort ifrån platsen innan du påbörjar ditt sökande efter vård av dina skador. Om området är vältrafikerat och inte direkt töms på folk så bör du vänta en stund och därefter röra dig så diskret som möjligt ifrån platsen.
Utöver de grundläggande kroppspoängen så kan du tilldelas extra KP för skyddsutrustning. Hur mycket du tilldelas avgörs av arrangör vid incheckningen när du visar upp den utrustning du vill ha bedömd. Skyddsutrustningen kan bestå av t.ex en stadig hjälm, en splitter/skyddsväst, eller till och med ett stycke stadig plåt du hittat i något utav husen. Dock att tänka på är att din medtagna skyddsutrustning bör passa in logiskt på din spelande roll, samt att mängden skyddsutrustning kan begränsas av arrangörsgruppen vid incheckningen ifall den överskrider vissa nivåer.

Skada:

Alla typer utav godkända vapen tar i regel lika mycket i skada under strid; 1 KP/Träff förutom granater som tar 4.
Oavsett om skadan kommer ifrån ett kraftigt prickskyttegevär, en simpel enkelskotts pistol eller en rostig spade så förlorar du ett KP varje träff.
Detta för att förenkla systemet så mycket som möjligt, då situationer där kulor viner och knivar svingas tenderar att bli komplicerade nog att hålla reda på som det är utan att behöva identifiera vad som orsakat träffen.
Vapen som handgranater nollställer en oskyddad karaktär omedelbart ifall en mängd kulor/splitter träffar. Spela på sunt förnuft och så ärligt du kan efter situationen.

Knock:

Under eventet kan situationer mer än ofta uppstå där dödligt våld inte är att föredra, men behovet att oskadliggöra motparten kvarstår. Här använder vi oss utav Knock-regeln. Att knocka någon innebär att röra sig upp bakom personen ifråga och med hjälp utav antingen närstridsvapnet eller handflatan lätt knacka personen på ryggen vid skulderbladen och säga ”knock”.  Denna tappning med handflatan vid skulderbladen är en markering som In-game betyder att man har slagit personen i bakhuvudet.
Detta får offret att svimma av och personen förlorar medvetandet (om inga försök till väckning sker) i en 10-minuters period innan denne vaknar självmant. Efter uppvaknande är minnet av de senaste tio vakna minuterna väldigt suddigt, om överhuvudtaget existerande.
Om offret infekterats eller skadats inom de tio glömda minuterna så vaknar personen endast med vetskapen om skadans existens, inte hur den uppkom eller vem som orsakade den.

Det är dock självfallet godkänt att flytta sig en bit innan man lägger sig ned för att spela ut skadan ifall du råkar nedgöras mitt i en pöl vatten eller mitt på en hög med vassa stenar.

En person som bär hjälm kan inte knockas då hjälmen skyddar huvudet.

Avrättning/nollning:

Det finns vissa tillfällen som kräver en karaktärs död eller omedelbara ”nollning”. Att nolla någon innebär att man med en enda handling fråntar deltagaren alla hans/hennes KP för att oskadliggöra denne. Detta kan göras genom att antingen avrätta personen under pistolhot (då gärna genom att torrskjuta vapnet utan kulor mot personen ifråga eller avfyra vapnet demonstrativt bredvid honom/henne), förgiftning eller genom att skära halsen av personen med ett ”slipat” närstridsvapen.

* Torrskjuta – Avfyra ALDRIG ett vapen i ansiktet på någon, oavsett om personen i fråga bär skyddsmask eller om ditt vapen endast är laddat med gas.

Död:

Ovanstående metoder används även om en karaktär vill döda en annan deltagares karaktär, och inte bara nedgöra denne. Dock händer det väldigt sällan att en deltagare förlorar sin karaktär då detta ska göras av rättfärdigade, intrig-baserade anledningar samt sanktioneras utav arrangörsgruppen.  Vanligast är att endast officiella profiler såsom politiker, stridsledare och andra intrigmässigt betydelsefulla karaktärer löper risk att förlora sin roll, och då oftast även om de själva går med på det.
Om du skulle förlora din karaktär antingen via en annan karaktärs handlingar eller ditt eget val så kommer arrangörsgruppen kunna erbjuda dig en annan roll med tillhörande utrustning så evenemangets resterande dagar/timmar inte går dig förlorade.
I händelse av att du blir dödad alternativt dödar en annan roll så måste ni båda gå till arrangörshuset och registrera den händelsen tillsammans. Detta är för att eliminera vissa risker och problem.

1: Inget onödigt dödande av karaktärer baserade på lösa rykten eller falska Arrangörer.
2: Inga falska intriger som resulterar i slarvigt/onödigt dödade roller.
3: Inga Off-game baserade hämndaktioner.

Läkning:

Om en spelare tar skada (IN-GAME) från något av de ovan nämnda vapentyperna och förlorar KP så kan dessa generellt återfås på tre olika sätt:

*Efter en läketid på 6 timmar efter att ordentlig bandagering genomförts.

*Genom läkarvård, vartefter läketiden bedöms efter respektive läkares kunnighetsgrad ( 1- 4 timmar ) (Detta kan bara genomföras utav arrangör/funktionär/spelare godkänd som läkekunnig).

Genom medicin och substanser som finns att köpa både på laglig och olaglig väg. Även dessa medför varierande läketider beroende på preparatets styrka. ( 30 min – 3 timmar ) Dessa typer utav läkemedel kan även medföra bieffekter.
Vilken styrka dessa substanser har, och ev. bieffekter redovisas antingen i text på de behållare man finner dem i eller muntligt utav personen som ger dig dem.

Under läketiden har du som spelare det antal KP du hade kvar efter att skadan inträffade, dvs minst 1 KP. Efter att läketiden har löpt ut återfår du samtliga KP (även de KP du tilldelats för ev. skyddsutrustning).

Om du tar ny skada under tiden du läker sedan en gammal skada så återgår dina KP till noll igen och du tvingas återigen använda någon av de ovanstående läkemetoderna.