Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får.

Hur gör man för att bli funktionär eller statist?

Kilsbergsbataljen och andra event skulle inte funka utan alla frivilliga funktionärer. Det har blivit en tradition och en stolthet i att få vara delaktig i våra evenemang och många kommer igen som funktionär till varje nytt event. Det är glädje, kamratskap och upplevelsen i stort som är drivkraften för dem som jobbar. Intresset att få vara med är stort och det är i högsta grad så att rekryteringen av funktionärer är det som till stor del avgör hur smidigt ett event kommer att förlöpa.

Skicka intresseanmälan till Batalj.

Statister

Statister som t.ex. Generalen som skall räddas, infiltratörer Zombies som äter upp oförsiktiga spelare. Allt behövs och dessa fyller en mycket viktig del av eventet. Är ni intresserad av att vara med så säker vi främst erfarna lajvare men också de som tycker det är kul att skrämma skiten ur folk. Precis som övriga funktionärer vill vi ha en intresseanmälan med detta formulär.

Vad vi behöver

Vi kan dela in funktionärerna i två delar. De som hjälper till under eventen då de inte är med och spelar och de som är funktionärer hela tiden. Givetvis är det en stor skillnad på dessa kategorier men båda behövs. Därför är indelningen nedan gjort enligt båda varianterna. Låt oss kalla varianterna funktionär och deltidsfunktionär.

Deltidfunktionärer kan hjälpa till med detta:

Registrering, Boll utlämning, Ut/inlämning, Mat & servering, frukost & grill, städning, efterstädning, information & övrig service. Givetvis så är det även bra om de hjälper till att informera om saker som behöver åtgärdas, säkerhetsfrågor eller helt enkelt saker som behöver fixas i sista sekunden (det är det alltid).

Observera att kommer man dagen innan och glider runt med en öl i näven på spelområdet så får man räkna med att få en hammare eller murslev i handen. Det är mysigt dagen innan med grillning och så men vissa delar av banan är ”off limit” och där får bara de som hjälper till vara. Men skall påpekas men detta brukar går bra och folk är mycket hjälpsamma, så länge ingen ställer ifrån sig en tomburk och bröderna ser det då blir det gruvhålet nästa…

Funktionärer som jobbar hela eventet eller hel dag:

(Dessa listor är främst inriktade mot de stora paintball eventen men funktionärer och statister behövs förstås även på lajv-, airsoft eventen.)

Spelledning, luftfyllning, (kolsyrefyllning kommer att dras ned under 2013 till ett minimum), domare, statister , vakter, sjukvårdare, butiks hjälpreda, frukost, grillning, städare, efterstädning, pyrotekniskt & effekter, information & service.

Bataljs egna personal kommer att vara chefer för sina områden som butik, spelledning och domare.

För att få arbeta i vissa av dessa grupper ovan krävs en del erfarenhet, men de flesta grupperna kräver ingen tidigare kunskap utan endast ett glatt humör, god serviceanda.

Ingår?

Alla funktionärer har rätt till lunch varje dag eventet körs. Alla har givetvis rätt att nyttja övernattningsmöjligheten i Stråssa, meddela innan om ni behöver plats.

Vara med och spela gratis?

Om arrangemanget läggs upp så, brukar deltids arrangörerna få kompensation för att de hjälper till genom att de kan vara med och spela gratis (gratis deltagaravgift) samt ev. erbjuda fri hyra av utrustning (komplett paintballutrustning). I dessa fall behöver funktionären endast köpa till den boll man räknar att göra av med. Om ni önskar nyttja detta måste det göras klart med arrangören innan spel eftersom det finns en begränsad mängd utrustning samt att ni måste delas in i lag. I vissa fall har vi även låtit t.ex. erfarna domare spela en dag och vara domare nästa.

Lön?

Vissa funktionärer och inhyrd personal som t.ex. sjukvårdare och efterstädare betalas en i förväg bestämd lön då det ställer höga krav på kunskap och/eller anses som ett extra krävande och i vissa fall trist arbete. Övriga utlägg måste ges ett OK av arrangören innan Big Game. Vi kommer t.ex. inte att betala ut ev. reseräkning utan ordentligt underlag (se vad som krävs på skatteverkets hemsida).
Så långt som möjligt kommer ersättning ske via fribiljetter på eventet, bensinersättning eller rabattkort.

Tid?

Alla funktionärer samlas på förutbestämd tid. Då har vi en genomgång som brukar ske i arrangörsrummet andra våningen. Där får alla funktionärer en genomgång och sist minuten info samt förstås registreras. Kan man inte delta så tidigt eller måste sluta tidigare, vill vi veta det innan. Annars räknar vi med att alla som anmält sig som funktionärer kommer som de lovat och hör av sig om de t.ex. blir sjuka, så att vi kan finna ersättare.

Hur anmäler jag mig?

Vi behöver ha lite uppgifter så fyll i detta formulär och skicka det till Batalj.

Observera att det är först till kvarn, bäst erfarenhet och lägsta krav på ersättning som blir uttagna till funktionärer.

regards
erik

Målsmansunderskrift

Denna blankett skall skrivas under av målsman om du är i den ålder något av våra event kräver det.

Den skall vara underskriven och klar innan eventet. Missa inte att fylla i datum för eventet.

Vi kan komma att ringa målsman för att kontrollera underskriften.

Klicka här för att ladda ned ditt intyg: Intyg_fran_malsman

Har du frågor kontakta batalj.

regards
erik

Köpevillkor bokning och uthyrning

Bokning och uthyrning

Observera

Att om bokningen gått genom nån av våra samarbetspartners kan andra avgifter vara aktuella eller tider för av bokning/ändring av antal deltagare.

Minsta antal för spel på bana

Vi har ett minsta antal deltagare som vi tar emot för våra event när vi arrangerar dem. Antalet som gäller för den aktivitet du bokat kan skilja så läs om detta för aktiviteten du valt. Färre deltagare tar vi endast emot under speciella förutsättningar. Tex kan det gå bra om vi redan har andra spel/event i anslutning till er önskade tid. Riskerar ni att blir färre än överenskommet antal personer går det givetvis bra att stämma av med oss innan. Om ni blir färre än överenskommet riskerar ni ändå att få betala för de som inte kom.

OBS! Dessa regler gäller inte vid hyra av utrustning ni kan givetvis hyra så många eller få utrustningar ni vill.

Avtalspunkter vid hyra av utrustning

Punkter nedan avser bestämmelser för hyrning av utrustningen. Läs igenom
punkterna och se till att du förstått villkoren för att få hyra utrustning hos oss.

§1. Hyrestagaren är skyldig att väl vårda hyrd utrustning.

§2. Utrustning får endast användas för avsett ändamål.

§3. Hyrestagaren är skyldig att ersätta den skada på markör eller övrig
utrustning som han orsakat genom uppsåt, slarv, oaktsamt eller ej
ändamålsenlig användning.

§4. Hyrestagaren är själv skyldig att se till att alla som använder den
hyrda utrustningen följer normala säkerhetsföreskrifter.

§5. Spel med t.ex. paintballutrustning skall se på säkrat område utan risk för att utomstående kan
skadas eller störas av pågående spel.

§6. Hyrestagaren och alla som använder den hyrda utrustningen deltar
i spelet på egen risk. Uthyraren ansvarar inte för någon form av skada
av något slag, egendom eller person.

§7. Hyrestagaren har förstått alla säkerhetsföreskrifter

Övriga villkor framgår på biljettsidan där varje event kan ha sina villkor. Biljetterna är personliga och vi vill att alla läser alla regler vi förväntar oss att deltagare skall följa på eventet. OBS! Biljetterna är som regel alltid bindande ingen återbetalning sker till de som inte dyker upp på eventet. Köpt utrustning som inte hämtas upp på ett event kan skickas mot extra kostnad till köparen.

regards
erik

Ålder för att få spela?

Alla som skall spela paintball hos oss skall antingen vara 18 år+ eller vara minst 15 år och ha målsmans godkännande. Prata med oss innan så vi slipper avvisa minderåriga.

För att få spela airsoft är motsvarande regel alltid 18 år+.

För ESCAPE! är det 15 år+ med målsmansmedgivande och deltagande.

För Dead END är det 18 år+ eftersom det finns airsoftinslag.

För paintball t.ex. Big game eller Mayhemspel gäller är du under 18 år men över 15 år och har OK hemifrån så skall du ta med den här blanketten påskriven av din målsman, samt se till att förälder pratat med oss innan. De kan ringa på 070-88 44 668 och prata med Gunnar.

regards
Webadmin

Gör det ont att bli träffad?

Kanske den vanligaste frågan av dem alla, även om ingen vill fråga först. Efter år av erfarenhet kan vi med säkerhet svara ”nja det beror på”. Faktum är att oftast märker man det knappt och får det påpekat av den som sköt. Visst kan man få ett märke om man har otur. Samma sak kan man säga om airsoft men det är faktiskt vanligare med skador i form av stukningar för att man springer och hoppas lite vildare än vad kroppen är van vid.

regards
Webadmin

Vad är bollarna gjorda av?

[caption id="attachment_5452" align="alignright" width="252"]paintballs Paintball caliber 0.60[/caption]

Paintballbollarna är gjorda av gelatin och spricker om man träffar något. I kulan finns en färg som består mestadels av socker. Bollarna bryts ned helt och hålet av naturen efter några regnskurar. De är ofarliga för miljön.

Airsoftkulorna vi använder är miljövänliga och bryts ned  naturligt i miljön snabbare är de gamla typen av plastkulor som var vanliga inom airsoft förr. Dessa är förstås mycket mindre än paintballbollar.

 

regards
Webadmin

Hur många måste vi vara?

För att spela paintball, airsoft eller delta på våra olika event så har vi satt olika min- eller maxantal deltagare. Antalet beror på vad man skall genomföra för event och var. I stråssa har vi ett större minsta antal eftersom området är större och scenariona mer avancerade.

Vi rekommenderar minst 10 och faktum är att vi som regel inte tar emot färre än 12 personer i Kilsbergen i Stråssa är antalet lite större minst 16 personer. Men vi gör givetvis undantag ibland. Ring och kolla med oss ibland kan vi lätta på denna regel t.ex. om andra spelar samma dag. Skall ni hyra utrustning hyr ni förstås så många ni behöver. Se prislistan för mera information.

För ESCAPE och DEAD END kan man vara så få som 1 person eftersom man kan gå med andra.

För KOMBO paketen så får man läsa vad som står där eftersom det kan ändras till och från på säsongen.

regards
Webadmin

Hur hittar vi till er?

Vägbeskrivningar till Batalj

Gruvanläggningen i Stråssa

stråssa3d

Koordinater
X: 6625532, Y: 1466028
WGS84:
Lat N 59° 44′ 53″ Lon E 15° 12′ 3″
Decimal:
59.7481, 15.2009

Klicka här för karta till Stråssa

 

Banan i Kilsbergen

[caption id="" align="alignright" width="269"]fika-Kilsbergen Kilsbergen[/caption]

Klicka här för karta till Kilsbergen

Koordinater
WGS 84 (Lat, Lon):
N59 19.692´, E 14 56.011′

WGS 84 decimal (Lat, Lon):
59.32819 14.93352

RT90:
6578924, 1450381

SWEREF99 TM:
6576599, 496217

Butiken i Örebro

butikbild

Klicka här för karta till butiken

 

 

regards
Webadmin

Våra medaljer och utmärkelser

Batalj Paintball ribbonbars

Batalj Paintballs unika och egna medaljer och släpspännen

Dessa  medaljer och släpspännen delar vi bl.a. ut eller säljer på Kilsbergsbataljen. Medaljerna kan inte köpas under big gamen bara fås av Batalj paintball som ett bevis för extraordinära insatser under scenariospelen. För släpspännena gäller samma sak för vissa av dem. Men en del kan köpas om man uppfyller kriterierna.

  Släpspännen tar vi 25 kr för, detta skall täcka vår framställningsskostnad endast. Dessa kan sedan t.ex. sättas på den egna uniformen som ett bevis för vad man uppnått. Sköter man sig bra ser man ut som Rambos paraduniform till slut.Medaljen i lila längst till vänster bygger på samma kriterier som den välkända Purple Hart som delas ut för modiga kombatanter som skadat sig i strid. Givetvis kallar vi den för Purple Hurt.Den andra mostvarar Victoria korset eller Medal of honor och kallas för Master Blaster.

”Momentum” av bragden

Om ni spelar på vår bana t.ex. vid ett kompis eller företagsspel är det populärt att utmärka några av hjältarna lite extra. Köp några medaljer och släpspännen och ge dem ett minne av händelsen.

  Medaljerna är i emaljerad järn med handsydda spännen och kostar 50 kr. Släpspännena är specieldesignade av oss och fäster med snabbknappar på alla kläder de kostar 20 kr.Medajerna och släpspännena kan  även köpas i vår butik eller webshopp.

 

Läs mer om utmärkelserna här.



regards
Webadmin

Hur gör man för att bli funktionär eller statist?

Kilsbergsbataljen och andra event skulle inte funka utan alla frivilliga funktionärer. Det har blivit en tradition och en stolthet i att få vara delaktig i våra evenemang och många kommer igen som funktionär till varje nytt event. Det är glädje, kamratskap och upplevelsen i stort som är drivkraften för dem som jobbar. Intresset att få vara med är stort och det är i högsta grad så att rekryteringen av funktionärer är det som till stor del avgör hur smidigt ett event kommer att förlöpa.

Skicka intresseanmälan till Batalj.

Statister

Statister som t.ex. Generalen som skall räddas, infiltratörer Zombies som äter upp oförsiktiga spelare. Allt behövs och dessa fyller en mycket viktig del av eventet. Är ni intresserad av att vara med så säker vi främst erfarna lajvare men också de som tycker det är kul att skrämma skiten ur folk. Precis som övriga funktionärer vill vi ha en intresseanmälan med detta formulär.

Vad vi behöver

Vi kan dela in funktionärerna i två delar. De som hjälper till under eventen då de inte är med och spelar och de som är funktionärer hela tiden. Givetvis är det en stor skillnad på dessa kategorier men båda behövs. Därför är indelningen nedan gjort enligt båda varianterna. Låt oss kalla varianterna funktionär och deltidsfunktionär.

Deltidfunktionärer kan hjälpa till med detta:

Registrering, Boll utlämning, Ut/inlämning, Mat & servering, frukost & grill, städning, efterstädning, information & övrig service. Givetvis så är det även bra om de hjälper till att informera om saker som behöver åtgärdas, säkerhetsfrågor eller helt enkelt saker som behöver fixas i sista sekunden (det är det alltid).

Observera att kommer man dagen innan och glider runt med en öl i näven på spelområdet så får man räkna med att få en hammare eller murslev i handen. Det är mysigt dagen innan med grillning och så men vissa delar av banan är ”off limit” och där får bara de som hjälper till vara. Men skall påpekas men detta brukar går bra och folk är mycket hjälpsamma, så länge ingen ställer ifrån sig en tomburk och bröderna ser det då blir det gruvhålet nästa…

Funktionärer som jobbar hela eventet eller hel dag:

(Dessa listor är främst inriktade mot de stora paintball eventen men funktionärer och statister behövs förstås även på lajv-, airsoft eventen.)

Spelledning, luftfyllning, (kolsyrefyllning kommer att dras ned under 2013 till ett minimum), domare, statister , vakter, sjukvårdare, butiks hjälpreda, frukost, grillning, städare, efterstädning, pyrotekniskt & effekter, information & service.

Bataljs egna personal kommer att vara chefer för sina områden som butik, spelledning och domare.

För att få arbeta i vissa av dessa grupper ovan krävs en del erfarenhet, men de flesta grupperna kräver ingen tidigare kunskap utan endast ett glatt humör, god serviceanda.

Ingår?

Alla funktionärer har rätt till lunch varje dag eventet körs. Alla har givetvis rätt att nyttja övernattningsmöjligheten i Stråssa, meddela innan om ni behöver plats.

Vara med och spela gratis?

Om arrangemanget läggs upp så, brukar deltids arrangörerna få kompensation för att de hjälper till genom att de kan vara med och spela gratis (gratis deltagaravgift) samt ev. erbjuda fri hyra av utrustning (komplett paintballutrustning). I dessa fall behöver funktionären endast köpa till den boll man räknar att göra av med. Om ni önskar nyttja detta måste det göras klart med arrangören innan spel eftersom det finns en begränsad mängd utrustning samt att ni måste delas in i lag. I vissa fall har vi även låtit t.ex. erfarna domare spela en dag och vara domare nästa.

Lön?

Vissa funktionärer och inhyrd personal som t.ex. sjukvårdare och efterstädare betalas en i förväg bestämd lön då det ställer höga krav på kunskap och/eller anses som ett extra krävande och i vissa fall trist arbete. Övriga utlägg måste ges ett OK av arrangören innan Big Game. Vi kommer t.ex. inte att betala ut ev. reseräkning utan ordentligt underlag (se vad som krävs på skatteverkets hemsida).
Så långt som möjligt kommer ersättning ske via fribiljetter på eventet, bensinersättning eller rabattkort.

Tid?

Alla funktionärer samlas på förutbestämd tid. Då har vi en genomgång som brukar ske i arrangörsrummet andra våningen. Där får alla funktionärer en genomgång och sist minuten info samt förstås registreras. Kan man inte delta så tidigt eller måste sluta tidigare, vill vi veta det innan. Annars räknar vi med att alla som anmält sig som funktionärer kommer som de lovat och hör av sig om de t.ex. blir sjuka, så att vi kan finna ersättare.

Hur anmäler jag mig?

Vi behöver ha lite uppgifter så fyll i detta formulär och skicka det till Batalj.

Observera att det är först till kvarn, bäst erfarenhet och lägsta krav på ersättning som blir uttagna till funktionärer.

regards
erik

Målsmansunderskrift

Denna blankett skall skrivas under av målsman om du är i den ålder något av våra event kräver det.

Den skall vara underskriven och klar innan eventet. Missa inte att fylla i datum för eventet.

Vi kan komma att ringa målsman för att kontrollera underskriften.

Klicka här för att ladda ned ditt intyg: Intyg_fran_malsman

Har du frågor kontakta batalj.

regards
erik

Ålder för att få spela?

Alla som skall spela paintball hos oss skall antingen vara 18 år+ eller vara minst 15 år och ha målsmans godkännande. Prata med oss innan så vi slipper avvisa minderåriga.

För att få spela airsoft är motsvarande regel alltid 18 år+.

För ESCAPE! är det 15 år+ med målsmansmedgivande och deltagande.

För Dead END är det 18 år+ eftersom det finns airsoftinslag.

För paintball t.ex. Big game eller Mayhemspel gäller är du under 18 år men över 15 år och har OK hemifrån så skall du ta med den här blanketten påskriven av din målsman, samt se till att förälder pratat med oss innan. De kan ringa på 070-88 44 668 och prata med Gunnar.

regards
Webadmin

Gör det ont att bli träffad?

Kanske den vanligaste frågan av dem alla, även om ingen vill fråga först. Efter år av erfarenhet kan vi med säkerhet svara ”nja det beror på”. Faktum är att oftast märker man det knappt och får det påpekat av den som sköt. Visst kan man få ett märke om man har otur. Samma sak kan man säga om airsoft men det är faktiskt vanligare med skador i form av stukningar för att man springer och hoppas lite vildare än vad kroppen är van vid.

regards
Webadmin

Vad är bollarna gjorda av?

[caption id="attachment_5452" align="alignright" width="252"]paintballs Paintball caliber 0.60[/caption]

Paintballbollarna är gjorda av gelatin och spricker om man träffar något. I kulan finns en färg som består mestadels av socker. Bollarna bryts ned helt och hålet av naturen efter några regnskurar. De är ofarliga för miljön.

Airsoftkulorna vi använder är miljövänliga och bryts ned  naturligt i miljön snabbare är de gamla typen av plastkulor som var vanliga inom airsoft förr. Dessa är förstås mycket mindre än paintballbollar.

 

regards
Webadmin

Våra medaljer och utmärkelser

Batalj Paintball ribbonbars

Batalj Paintballs unika och egna medaljer och släpspännen

Dessa  medaljer och släpspännen delar vi bl.a. ut eller säljer på Kilsbergsbataljen. Medaljerna kan inte köpas under big gamen bara fås av Batalj paintball som ett bevis för extraordinära insatser under scenariospelen. För släpspännena gäller samma sak för vissa av dem. Men en del kan köpas om man uppfyller kriterierna.

  Släpspännen tar vi 25 kr för, detta skall täcka vår framställningsskostnad endast. Dessa kan sedan t.ex. sättas på den egna uniformen som ett bevis för vad man uppnått. Sköter man sig bra ser man ut som Rambos paraduniform till slut.Medaljen i lila längst till vänster bygger på samma kriterier som den välkända Purple Hart som delas ut för modiga kombatanter som skadat sig i strid. Givetvis kallar vi den för Purple Hurt.Den andra mostvarar Victoria korset eller Medal of honor och kallas för Master Blaster.

”Momentum” av bragden

Om ni spelar på vår bana t.ex. vid ett kompis eller företagsspel är det populärt att utmärka några av hjältarna lite extra. Köp några medaljer och släpspännen och ge dem ett minne av händelsen.

  Medaljerna är i emaljerad järn med handsydda spännen och kostar 50 kr. Släpspännena är specieldesignade av oss och fäster med snabbknappar på alla kläder de kostar 20 kr.Medajerna och släpspännena kan  även köpas i vår butik eller webshopp.

 

Läs mer om utmärkelserna här.



regards
Webadmin

Hur gör man för att bli funktionär eller statist?

Kilsbergsbataljen och andra event skulle inte funka utan alla frivilliga funktionärer. Det har blivit en tradition och en stolthet i att få vara delaktig i våra evenemang och många kommer igen som funktionär till varje nytt event. Det är glädje, kamratskap och upplevelsen i stort som är drivkraften för dem som jobbar. Intresset att få vara med är stort och det är i högsta grad så att rekryteringen av funktionärer är det som till stor del avgör hur smidigt ett event kommer att förlöpa.

Skicka intresseanmälan till Batalj.

Statister

Statister som t.ex. Generalen som skall räddas, infiltratörer Zombies som äter upp oförsiktiga spelare. Allt behövs och dessa fyller en mycket viktig del av eventet. Är ni intresserad av att vara med så säker vi främst erfarna lajvare men också de som tycker det är kul att skrämma skiten ur folk. Precis som övriga funktionärer vill vi ha en intresseanmälan med detta formulär.

Vad vi behöver

Vi kan dela in funktionärerna i två delar. De som hjälper till under eventen då de inte är med och spelar och de som är funktionärer hela tiden. Givetvis är det en stor skillnad på dessa kategorier men båda behövs. Därför är indelningen nedan gjort enligt båda varianterna. Låt oss kalla varianterna funktionär och deltidsfunktionär.

Deltidfunktionärer kan hjälpa till med detta:

Registrering, Boll utlämning, Ut/inlämning, Mat & servering, frukost & grill, städning, efterstädning, information & övrig service. Givetvis så är det även bra om de hjälper till att informera om saker som behöver åtgärdas, säkerhetsfrågor eller helt enkelt saker som behöver fixas i sista sekunden (det är det alltid).

Observera att kommer man dagen innan och glider runt med en öl i näven på spelområdet så får man räkna med att få en hammare eller murslev i handen. Det är mysigt dagen innan med grillning och så men vissa delar av banan är ”off limit” och där får bara de som hjälper till vara. Men skall påpekas men detta brukar går bra och folk är mycket hjälpsamma, så länge ingen ställer ifrån sig en tomburk och bröderna ser det då blir det gruvhålet nästa…

Funktionärer som jobbar hela eventet eller hel dag:

(Dessa listor är främst inriktade mot de stora paintball eventen men funktionärer och statister behövs förstås även på lajv-, airsoft eventen.)

Spelledning, luftfyllning, (kolsyrefyllning kommer att dras ned under 2013 till ett minimum), domare, statister , vakter, sjukvårdare, butiks hjälpreda, frukost, grillning, städare, efterstädning, pyrotekniskt & effekter, information & service.

Bataljs egna personal kommer att vara chefer för sina områden som butik, spelledning och domare.

För att få arbeta i vissa av dessa grupper ovan krävs en del erfarenhet, men de flesta grupperna kräver ingen tidigare kunskap utan endast ett glatt humör, god serviceanda.

Ingår?

Alla funktionärer har rätt till lunch varje dag eventet körs. Alla har givetvis rätt att nyttja övernattningsmöjligheten i Stråssa, meddela innan om ni behöver plats.

Vara med och spela gratis?

Om arrangemanget läggs upp så, brukar deltids arrangörerna få kompensation för att de hjälper till genom att de kan vara med och spela gratis (gratis deltagaravgift) samt ev. erbjuda fri hyra av utrustning (komplett paintballutrustning). I dessa fall behöver funktionären endast köpa till den boll man räknar att göra av med. Om ni önskar nyttja detta måste det göras klart med arrangören innan spel eftersom det finns en begränsad mängd utrustning samt att ni måste delas in i lag. I vissa fall har vi även låtit t.ex. erfarna domare spela en dag och vara domare nästa.

Lön?

Vissa funktionärer och inhyrd personal som t.ex. sjukvårdare och efterstädare betalas en i förväg bestämd lön då det ställer höga krav på kunskap och/eller anses som ett extra krävande och i vissa fall trist arbete. Övriga utlägg måste ges ett OK av arrangören innan Big Game. Vi kommer t.ex. inte att betala ut ev. reseräkning utan ordentligt underlag (se vad som krävs på skatteverkets hemsida).
Så långt som möjligt kommer ersättning ske via fribiljetter på eventet, bensinersättning eller rabattkort.

Tid?

Alla funktionärer samlas på förutbestämd tid. Då har vi en genomgång som brukar ske i arrangörsrummet andra våningen. Där får alla funktionärer en genomgång och sist minuten info samt förstås registreras. Kan man inte delta så tidigt eller måste sluta tidigare, vill vi veta det innan. Annars räknar vi med att alla som anmält sig som funktionärer kommer som de lovat och hör av sig om de t.ex. blir sjuka, så att vi kan finna ersättare.

Hur anmäler jag mig?

Vi behöver ha lite uppgifter så fyll i detta formulär och skicka det till Batalj.

Observera att det är först till kvarn, bäst erfarenhet och lägsta krav på ersättning som blir uttagna till funktionärer.

regards
erik

Målsmansunderskrift

Denna blankett skall skrivas under av målsman om du är i den ålder något av våra event kräver det.

Den skall vara underskriven och klar innan eventet. Missa inte att fylla i datum för eventet.

Vi kan komma att ringa målsman för att kontrollera underskriften.

Klicka här för att ladda ned ditt intyg: Intyg_fran_malsman

Har du frågor kontakta batalj.

regards
erik

Hur hittar vi till er?

Vägbeskrivningar till Batalj

Gruvanläggningen i Stråssa

stråssa3d

Koordinater
X: 6625532, Y: 1466028
WGS84:
Lat N 59° 44′ 53″ Lon E 15° 12′ 3″
Decimal:
59.7481, 15.2009

Klicka här för karta till Stråssa

 

Banan i Kilsbergen

[caption id="" align="alignright" width="269"]fika-Kilsbergen Kilsbergen[/caption]

Klicka här för karta till Kilsbergen

Koordinater
WGS 84 (Lat, Lon):
N59 19.692´, E 14 56.011′

WGS 84 decimal (Lat, Lon):
59.32819 14.93352

RT90:
6578924, 1450381

SWEREF99 TM:
6576599, 496217

Butiken i Örebro

butikbild

Klicka här för karta till butiken

 

 

regards
Webadmin

Hur gör man för att bli funktionär eller statist?

Kilsbergsbataljen och andra event skulle inte funka utan alla frivilliga funktionärer. Det har blivit en tradition och en stolthet i att få vara delaktig i våra evenemang och många kommer igen som funktionär till varje nytt event. Det är glädje, kamratskap och upplevelsen i stort som är drivkraften för dem som jobbar. Intresset att få vara med är stort och det är i högsta grad så att rekryteringen av funktionärer är det som till stor del avgör hur smidigt ett event kommer att förlöpa.

Skicka intresseanmälan till Batalj.

Statister

Statister som t.ex. Generalen som skall räddas, infiltratörer Zombies som äter upp oförsiktiga spelare. Allt behövs och dessa fyller en mycket viktig del av eventet. Är ni intresserad av att vara med så säker vi främst erfarna lajvare men också de som tycker det är kul att skrämma skiten ur folk. Precis som övriga funktionärer vill vi ha en intresseanmälan med detta formulär.

Vad vi behöver

Vi kan dela in funktionärerna i två delar. De som hjälper till under eventen då de inte är med och spelar och de som är funktionärer hela tiden. Givetvis är det en stor skillnad på dessa kategorier men båda behövs. Därför är indelningen nedan gjort enligt båda varianterna. Låt oss kalla varianterna funktionär och deltidsfunktionär.

Deltidfunktionärer kan hjälpa till med detta:

Registrering, Boll utlämning, Ut/inlämning, Mat & servering, frukost & grill, städning, efterstädning, information & övrig service. Givetvis så är det även bra om de hjälper till att informera om saker som behöver åtgärdas, säkerhetsfrågor eller helt enkelt saker som behöver fixas i sista sekunden (det är det alltid).

Observera att kommer man dagen innan och glider runt med en öl i näven på spelområdet så får man räkna med att få en hammare eller murslev i handen. Det är mysigt dagen innan med grillning och så men vissa delar av banan är ”off limit” och där får bara de som hjälper till vara. Men skall påpekas men detta brukar går bra och folk är mycket hjälpsamma, så länge ingen ställer ifrån sig en tomburk och bröderna ser det då blir det gruvhålet nästa…

Funktionärer som jobbar hela eventet eller hel dag:

(Dessa listor är främst inriktade mot de stora paintball eventen men funktionärer och statister behövs förstås även på lajv-, airsoft eventen.)

Spelledning, luftfyllning, (kolsyrefyllning kommer att dras ned under 2013 till ett minimum), domare, statister , vakter, sjukvårdare, butiks hjälpreda, frukost, grillning, städare, efterstädning, pyrotekniskt & effekter, information & service.

Bataljs egna personal kommer att vara chefer för sina områden som butik, spelledning och domare.

För att få arbeta i vissa av dessa grupper ovan krävs en del erfarenhet, men de flesta grupperna kräver ingen tidigare kunskap utan endast ett glatt humör, god serviceanda.

Ingår?

Alla funktionärer har rätt till lunch varje dag eventet körs. Alla har givetvis rätt att nyttja övernattningsmöjligheten i Stråssa, meddela innan om ni behöver plats.

Vara med och spela gratis?

Om arrangemanget läggs upp så, brukar deltids arrangörerna få kompensation för att de hjälper till genom att de kan vara med och spela gratis (gratis deltagaravgift) samt ev. erbjuda fri hyra av utrustning (komplett paintballutrustning). I dessa fall behöver funktionären endast köpa till den boll man räknar att göra av med. Om ni önskar nyttja detta måste det göras klart med arrangören innan spel eftersom det finns en begränsad mängd utrustning samt att ni måste delas in i lag. I vissa fall har vi även låtit t.ex. erfarna domare spela en dag och vara domare nästa.

Lön?

Vissa funktionärer och inhyrd personal som t.ex. sjukvårdare och efterstädare betalas en i förväg bestämd lön då det ställer höga krav på kunskap och/eller anses som ett extra krävande och i vissa fall trist arbete. Övriga utlägg måste ges ett OK av arrangören innan Big Game. Vi kommer t.ex. inte att betala ut ev. reseräkning utan ordentligt underlag (se vad som krävs på skatteverkets hemsida).
Så långt som möjligt kommer ersättning ske via fribiljetter på eventet, bensinersättning eller rabattkort.

Tid?

Alla funktionärer samlas på förutbestämd tid. Då har vi en genomgång som brukar ske i arrangörsrummet andra våningen. Där får alla funktionärer en genomgång och sist minuten info samt förstås registreras. Kan man inte delta så tidigt eller måste sluta tidigare, vill vi veta det innan. Annars räknar vi med att alla som anmält sig som funktionärer kommer som de lovat och hör av sig om de t.ex. blir sjuka, så att vi kan finna ersättare.

Hur anmäler jag mig?

Vi behöver ha lite uppgifter så fyll i detta formulär och skicka det till Batalj.

Observera att det är först till kvarn, bäst erfarenhet och lägsta krav på ersättning som blir uttagna till funktionärer.

regards
erik

Målsmansunderskrift

Denna blankett skall skrivas under av målsman om du är i den ålder något av våra event kräver det.

Den skall vara underskriven och klar innan eventet. Missa inte att fylla i datum för eventet.

Vi kan komma att ringa målsman för att kontrollera underskriften.

Klicka här för att ladda ned ditt intyg: Intyg_fran_malsman

Har du frågor kontakta batalj.

regards
erik

Ålder för att få spela?

Alla som skall spela paintball hos oss skall antingen vara 18 år+ eller vara minst 15 år och ha målsmans godkännande. Prata med oss innan så vi slipper avvisa minderåriga.

För att få spela airsoft är motsvarande regel alltid 18 år+.

För ESCAPE! är det 15 år+ med målsmansmedgivande och deltagande.

För Dead END är det 18 år+ eftersom det finns airsoftinslag.

För paintball t.ex. Big game eller Mayhemspel gäller är du under 18 år men över 15 år och har OK hemifrån så skall du ta med den här blanketten påskriven av din målsman, samt se till att förälder pratat med oss innan. De kan ringa på 070-88 44 668 och prata med Gunnar.

regards
Webadmin

Gör det ont att bli träffad?

Kanske den vanligaste frågan av dem alla, även om ingen vill fråga först. Efter år av erfarenhet kan vi med säkerhet svara ”nja det beror på”. Faktum är att oftast märker man det knappt och får det påpekat av den som sköt. Visst kan man få ett märke om man har otur. Samma sak kan man säga om airsoft men det är faktiskt vanligare med skador i form av stukningar för att man springer och hoppas lite vildare än vad kroppen är van vid.

regards
Webadmin

Vad är bollarna gjorda av?

[caption id="attachment_5452" align="alignright" width="252"]paintballs Paintball caliber 0.60[/caption]

Paintballbollarna är gjorda av gelatin och spricker om man träffar något. I kulan finns en färg som består mestadels av socker. Bollarna bryts ned helt och hålet av naturen efter några regnskurar. De är ofarliga för miljön.

Airsoftkulorna vi använder är miljövänliga och bryts ned  naturligt i miljön snabbare är de gamla typen av plastkulor som var vanliga inom airsoft förr. Dessa är förstås mycket mindre än paintballbollar.

 

regards
Webadmin

Hur många måste vi vara?

För att spela paintball, airsoft eller delta på våra olika event så har vi satt olika min- eller maxantal deltagare. Antalet beror på vad man skall genomföra för event och var. I stråssa har vi ett större minsta antal eftersom området är större och scenariona mer avancerade.

Vi rekommenderar minst 10 och faktum är att vi som regel inte tar emot färre än 12 personer i Kilsbergen i Stråssa är antalet lite större minst 16 personer. Men vi gör givetvis undantag ibland. Ring och kolla med oss ibland kan vi lätta på denna regel t.ex. om andra spelar samma dag. Skall ni hyra utrustning hyr ni förstås så många ni behöver. Se prislistan för mera information.

För ESCAPE och DEAD END kan man vara så få som 1 person eftersom man kan gå med andra.

För KOMBO paketen så får man läsa vad som står där eftersom det kan ändras till och från på säsongen.

regards
Webadmin

Våra medaljer och utmärkelser

Batalj Paintball ribbonbars

Batalj Paintballs unika och egna medaljer och släpspännen

Dessa  medaljer och släpspännen delar vi bl.a. ut eller säljer på Kilsbergsbataljen. Medaljerna kan inte köpas under big gamen bara fås av Batalj paintball som ett bevis för extraordinära insatser under scenariospelen. För släpspännena gäller samma sak för vissa av dem. Men en del kan köpas om man uppfyller kriterierna.

  Släpspännen tar vi 25 kr för, detta skall täcka vår framställningsskostnad endast. Dessa kan sedan t.ex. sättas på den egna uniformen som ett bevis för vad man uppnått. Sköter man sig bra ser man ut som Rambos paraduniform till slut.Medaljen i lila längst till vänster bygger på samma kriterier som den välkända Purple Hart som delas ut för modiga kombatanter som skadat sig i strid. Givetvis kallar vi den för Purple Hurt.Den andra mostvarar Victoria korset eller Medal of honor och kallas för Master Blaster.

”Momentum” av bragden

Om ni spelar på vår bana t.ex. vid ett kompis eller företagsspel är det populärt att utmärka några av hjältarna lite extra. Köp några medaljer och släpspännen och ge dem ett minne av händelsen.

  Medaljerna är i emaljerad järn med handsydda spännen och kostar 50 kr. Släpspännena är specieldesignade av oss och fäster med snabbknappar på alla kläder de kostar 20 kr.Medajerna och släpspännena kan  även köpas i vår butik eller webshopp.

 

Läs mer om utmärkelserna här.



regards
Webadmin

Hur gör man för att bli funktionär eller statist?

Kilsbergsbataljen och andra event skulle inte funka utan alla frivilliga funktionärer. Det har blivit en tradition och en stolthet i att få vara delaktig i våra evenemang och många kommer igen som funktionär till varje nytt event. Det är glädje, kamratskap och upplevelsen i stort som är drivkraften för dem som jobbar. Intresset att få vara med är stort och det är i högsta grad så att rekryteringen av funktionärer är det som till stor del avgör hur smidigt ett event kommer att förlöpa.

Skicka intresseanmälan till Batalj.

Statister

Statister som t.ex. Generalen som skall räddas, infiltratörer Zombies som äter upp oförsiktiga spelare. Allt behövs och dessa fyller en mycket viktig del av eventet. Är ni intresserad av att vara med så säker vi främst erfarna lajvare men också de som tycker det är kul att skrämma skiten ur folk. Precis som övriga funktionärer vill vi ha en intresseanmälan med detta formulär.

Vad vi behöver

Vi kan dela in funktionärerna i två delar. De som hjälper till under eventen då de inte är med och spelar och de som är funktionärer hela tiden. Givetvis är det en stor skillnad på dessa kategorier men båda behövs. Därför är indelningen nedan gjort enligt båda varianterna. Låt oss kalla varianterna funktionär och deltidsfunktionär.

Deltidfunktionärer kan hjälpa till med detta:

Registrering, Boll utlämning, Ut/inlämning, Mat & servering, frukost & grill, städning, efterstädning, information & övrig service. Givetvis så är det även bra om de hjälper till att informera om saker som behöver åtgärdas, säkerhetsfrågor eller helt enkelt saker som behöver fixas i sista sekunden (det är det alltid).

Observera att kommer man dagen innan och glider runt med en öl i näven på spelområdet så får man räkna med att få en hammare eller murslev i handen. Det är mysigt dagen innan med grillning och så men vissa delar av banan är ”off limit” och där får bara de som hjälper till vara. Men skall påpekas men detta brukar går bra och folk är mycket hjälpsamma, så länge ingen ställer ifrån sig en tomburk och bröderna ser det då blir det gruvhålet nästa…

Funktionärer som jobbar hela eventet eller hel dag:

(Dessa listor är främst inriktade mot de stora paintball eventen men funktionärer och statister behövs förstås även på lajv-, airsoft eventen.)

Spelledning, luftfyllning, (kolsyrefyllning kommer att dras ned under 2013 till ett minimum), domare, statister , vakter, sjukvårdare, butiks hjälpreda, frukost, grillning, städare, efterstädning, pyrotekniskt & effekter, information & service.

Bataljs egna personal kommer att vara chefer för sina områden som butik, spelledning och domare.

För att få arbeta i vissa av dessa grupper ovan krävs en del erfarenhet, men de flesta grupperna kräver ingen tidigare kunskap utan endast ett glatt humör, god serviceanda.

Ingår?

Alla funktionärer har rätt till lunch varje dag eventet körs. Alla har givetvis rätt att nyttja övernattningsmöjligheten i Stråssa, meddela innan om ni behöver plats.

Vara med och spela gratis?

Om arrangemanget läggs upp så, brukar deltids arrangörerna få kompensation för att de hjälper till genom att de kan vara med och spela gratis (gratis deltagaravgift) samt ev. erbjuda fri hyra av utrustning (komplett paintballutrustning). I dessa fall behöver funktionären endast köpa till den boll man räknar att göra av med. Om ni önskar nyttja detta måste det göras klart med arrangören innan spel eftersom det finns en begränsad mängd utrustning samt att ni måste delas in i lag. I vissa fall har vi även låtit t.ex. erfarna domare spela en dag och vara domare nästa.

Lön?

Vissa funktionärer och inhyrd personal som t.ex. sjukvårdare och efterstädare betalas en i förväg bestämd lön då det ställer höga krav på kunskap och/eller anses som ett extra krävande och i vissa fall trist arbete. Övriga utlägg måste ges ett OK av arrangören innan Big Game. Vi kommer t.ex. inte att betala ut ev. reseräkning utan ordentligt underlag (se vad som krävs på skatteverkets hemsida).
Så långt som möjligt kommer ersättning ske via fribiljetter på eventet, bensinersättning eller rabattkort.

Tid?

Alla funktionärer samlas på förutbestämd tid. Då har vi en genomgång som brukar ske i arrangörsrummet andra våningen. Där får alla funktionärer en genomgång och sist minuten info samt förstås registreras. Kan man inte delta så tidigt eller måste sluta tidigare, vill vi veta det innan. Annars räknar vi med att alla som anmält sig som funktionärer kommer som de lovat och hör av sig om de t.ex. blir sjuka, så att vi kan finna ersättare.

Hur anmäler jag mig?

Vi behöver ha lite uppgifter så fyll i detta formulär och skicka det till Batalj.

Observera att det är först till kvarn, bäst erfarenhet och lägsta krav på ersättning som blir uttagna till funktionärer.

regards
erik

Målsmansunderskrift

Denna blankett skall skrivas under av målsman om du är i den ålder något av våra event kräver det.

Den skall vara underskriven och klar innan eventet. Missa inte att fylla i datum för eventet.

Vi kan komma att ringa målsman för att kontrollera underskriften.

Klicka här för att ladda ned ditt intyg: Intyg_fran_malsman

Har du frågor kontakta batalj.

regards
erik

Köpevillkor bokning och uthyrning

Bokning och uthyrning

Observera

Att om bokningen gått genom nån av våra samarbetspartners kan andra avgifter vara aktuella eller tider för av bokning/ändring av antal deltagare.

Minsta antal för spel på bana

Vi har ett minsta antal deltagare som vi tar emot för våra event när vi arrangerar dem. Antalet som gäller för den aktivitet du bokat kan skilja så läs om detta för aktiviteten du valt. Färre deltagare tar vi endast emot under speciella förutsättningar. Tex kan det gå bra om vi redan har andra spel/event i anslutning till er önskade tid. Riskerar ni att blir färre än överenskommet antal personer går det givetvis bra att stämma av med oss innan. Om ni blir färre än överenskommet riskerar ni ändå att få betala för de som inte kom.

OBS! Dessa regler gäller inte vid hyra av utrustning ni kan givetvis hyra så många eller få utrustningar ni vill.

Avtalspunkter vid hyra av utrustning

Punkter nedan avser bestämmelser för hyrning av utrustningen. Läs igenom
punkterna och se till att du förstått villkoren för att få hyra utrustning hos oss.

§1. Hyrestagaren är skyldig att väl vårda hyrd utrustning.

§2. Utrustning får endast användas för avsett ändamål.

§3. Hyrestagaren är skyldig att ersätta den skada på markör eller övrig
utrustning som han orsakat genom uppsåt, slarv, oaktsamt eller ej
ändamålsenlig användning.

§4. Hyrestagaren är själv skyldig att se till att alla som använder den
hyrda utrustningen följer normala säkerhetsföreskrifter.

§5. Spel med t.ex. paintballutrustning skall se på säkrat område utan risk för att utomstående kan
skadas eller störas av pågående spel.

§6. Hyrestagaren och alla som använder den hyrda utrustningen deltar
i spelet på egen risk. Uthyraren ansvarar inte för någon form av skada
av något slag, egendom eller person.

§7. Hyrestagaren har förstått alla säkerhetsföreskrifter

Övriga villkor framgår på biljettsidan där varje event kan ha sina villkor. Biljetterna är personliga och vi vill att alla läser alla regler vi förväntar oss att deltagare skall följa på eventet. OBS! Biljetterna är som regel alltid bindande ingen återbetalning sker till de som inte dyker upp på eventet. Köpt utrustning som inte hämtas upp på ett event kan skickas mot extra kostnad till köparen.

regards
erik

Ålder för att få spela?

Alla som skall spela paintball hos oss skall antingen vara 18 år+ eller vara minst 15 år och ha målsmans godkännande. Prata med oss innan så vi slipper avvisa minderåriga.

För att få spela airsoft är motsvarande regel alltid 18 år+.

För ESCAPE! är det 15 år+ med målsmansmedgivande och deltagande.

För Dead END är det 18 år+ eftersom det finns airsoftinslag.

För paintball t.ex. Big game eller Mayhemspel gäller är du under 18 år men över 15 år och har OK hemifrån så skall du ta med den här blanketten påskriven av din målsman, samt se till att förälder pratat med oss innan. De kan ringa på 070-88 44 668 och prata med Gunnar.

regards
Webadmin

Hur många måste vi vara?

För att spela paintball, airsoft eller delta på våra olika event så har vi satt olika min- eller maxantal deltagare. Antalet beror på vad man skall genomföra för event och var. I stråssa har vi ett större minsta antal eftersom området är större och scenariona mer avancerade.

Vi rekommenderar minst 10 och faktum är att vi som regel inte tar emot färre än 12 personer i Kilsbergen i Stråssa är antalet lite större minst 16 personer. Men vi gör givetvis undantag ibland. Ring och kolla med oss ibland kan vi lätta på denna regel t.ex. om andra spelar samma dag. Skall ni hyra utrustning hyr ni förstås så många ni behöver. Se prislistan för mera information.

För ESCAPE och DEAD END kan man vara så få som 1 person eftersom man kan gå med andra.

För KOMBO paketen så får man läsa vad som står där eftersom det kan ändras till och från på säsongen.

regards
Webadmin