Allmänna regler

Allmänna regler

Drogproduktion

(nedan följande beskrivning är långt ifrån hur det går till i verkligheten och mest för att skapa ett roligt spel)

förlopp

odling –> skörd –> produktion –> försäljning

Odling

CamonatOken3x3m_15966_5241dunk

För att få fram råopium, (5 litersdunk med gult vatten). Måste kartellen upprätta och försvara ett valmofält. Fältet består av ett camouflagenät ca 6-2,5 m som sätts upp mellan fyra pinnar. Varje kartell har ett fält från start. Nya fält kan upprättas på valfri plats UTOMHUS inom sin kartells område. Efter att ett område har satts upp måste det aktiveras genom att meddela spelledningen (via SMS till 0708844668). Rapporteringen består av: vilken fraktion, numret på nätet och koordinaterna på kartan. En kvittens kommer tillbaka så snart uppgifterna kontrollerats. När det är gjort är fältet planterat och klart. Om fältet hålls intakt i 2 timmar kommer spelledningen att leverera en dunk med råopium till fältet (skörd). Två timmar senare kommer nästa skörd osv. En kartell får ha flera fält i produktion. Så länge de har nät för utplacering. Fält får omlokaliseras, men då förloras de n aktuella odlingen. En odling kan inte erövras, d.v.s. tas över och skördas senare. Dock kan man ta nät och pinnar och upprätta egen odling på sitt kontrollerade område. En levererad dunk med råopium kan dock erövras.

Produktion

Efter skörden måste kartellen föra dunken med råopium till ett labb för att tillverkning av slutlig produkt.

Labbet består av följande delar:

1. Hållare för dunk + 2. slang med slangklämma + 3. dunk med linjer + 4. labbrock.

När alla delar finns på plats och satts ihop, rapporteras det till spelledningen och produktionen kan börja. Tidpunkt noteras. Viktigt! Ett labb måste vara placerat inomhus och ha någon form av tak över sig. Labb kan flyttas men produktionen läggs då ner till det har nått sin nya placering. En kartell kan ha flera labb. Labb kan tas över, förstöras eller säljas.

För att starta produktionen monteras råopium dunk på hållaren, slang kopplas på och sedan låter vi vattnet droppa ner i behållaren med märken. Det är endast dedikerad labbpersonal som får sköta produktionen. Vem som helt i laget får sköta produktionen så länge han har labbrocken på sig. Slangklämman är förinställd så att råopiumet skall rinna i en bestämd hastighet ner i destinationsbehållaren. När vätskenivån i behållaren har nått en linje rapporterar labbpersonalen till spelledningen och en kod till drogväskan lämnas ut. Varje linje ger nästa drogpåse tills råopium dunken är tom. Varje påse producerad markeras med en filtpenna kartellens symbol för att visa att den är i spel. Eventuella drogpåsar kvar i väskan är ej i spel förrän de har ”producerats”Labbet får inte finnas på samma plats som valmofältet utan minst 400 m från närmaste egna fält.

Labbpersonal

Den spelare som har labbrock på sig får inte strida förrän labbrocken är avtagen. Dock skall personen som vanligt ta träff etc.

Försäljning

Dags för försäljning. Då en kartell har drogpåse/påsar till försäljning rapporterar de av det till spelledningen som ger koordinaterna till tänkbara uppköpare. Uppköparna kommer att befinna sig på en plats inom en tidsram. Olika uppköpare betalar olika bra, mycket beroende på var de befinner sig. En karta och klocka är med andra ord bra att ha med sig.

Frakt av droger och utrustning

Alla spelare kan bära drogpåsar och utrustning t.ex. till ett labb. Blir man dödad/skadad och sedan “lotad” måste man förstås lämna ifrån sig alla föremål som är till för spelet.

Strider mellan kartellerna

Kartellerna är inte direkt vänner utan snarare konkurrenter med varandra. Om man vill utöka sin produktion kan man exempelvis anfalla och ta över hela labb eller labbdelar och valmofält (nät med pinnar). Eller varför inte knarkleveranser och lager med knark (endast de som är i spel). Kom ihåg odlingar endast kan upprättas på det egna området.

Strider mellan polis och CIA

Dessa två fraktioner spelar på samma sida och skall inte helst motverka varandra. Dock kan det uppstå rivalitet då endast en fraktion kan få ”bounty” för ett utslaget mål.

Information

Delmål/information finns i kuvert märkta med ett blått kryss. De kan köpas, hittas eller erövras i strid. En kurir eller spelare bärande på information måste bära kuvertet i en framficka lätt att nå för eventuell “lotare”. Spelledningen kommer att dela ut slutna brev innehållande delmål till respektive lagledare. Dessa kuvert kommer att vara märkta med tider då de får och skall öppnas eller öppnas då order kommer från spelledning. Ytterligare kuvert kan komma att delas ut samt kompletterande info/uppdrag ges per komradio.

Bounty

För att få bounty skall fraktionen ta en bild på utslaget labb (utrustning) eller fält (camouflagenät) och skicka det som mms bild med koordinaterna och fraktionsnamn (CIA, Polis) till 0708844668. Spelledningen kommer då sätta upp belöningen på fraktionens konto. Konfirmation till laget görs med sms tillbaka.

Hitta och anfalla bas

Varje kartell måste ha en huvudbas. Huvudbasen tilldelas varje fraktion vid start. Kartellbaserna är självfallet hemliga. Det är ENDAST polis och kartellbaser som kan anfallas och raidas av motståndare. CIA basen ligger offgame. Huvudsyftet med att ta en bas är att hitta information och störa verksamheten. Att ta en bas ger inga dollar, men kan mycket väl ge information som sedan leder till dollars.

Helikopter och andra flygande objekt

Buss markerad med texten ”black hawk helikopter” på sidorna kan inte skjutas ner eller stoppas. Helikoptern och skall betraktas som flygande högt upp i luften. Däremot får och kan en helikopter beskjutas, när den står stilla (in/urlastning).

Helikopter och andra fordon med orange flagga är off-game och får inte beskjutas.

Helikopter får endast användas av polisstyrkan och CIA. Det finns en begränsning av hur många transporter varje fraktion får göra med helikoptern. En transport med helikopter planeras och beställs av spelledningen och kan ha en viss leveranstid.

Fordon markerat med texten ”F15 attackplan” är jetplan som inte kan skjutas ner. Dessa används för luftangrepp mot mål på marken.